به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، با ابلاغ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار و طبق تبصره ۷ ماده ۷ مکرر، کلیه صاحبان کسبوکار ملزم به اخذ شناسه یکتا برای مجوزهای خود از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور شدهاند. بر این اساس، تمامی مجوزهای صادره در سالهای گذشته ـ اعم از دستی یا سیستمی ـ نیز مشمول این الزام بوده و میبایست برای دریافت شناسه یکتا اقدام نمایند.
در همین راستا، فرایند اخذ شناسه یکتای مجوزهای قدیمی در سامانه سماک پیادهسازی و اجرا خواهد شد و متقاضیان از طریق آدرس https://semak.maj.ir/ میتوانند مراجعه کنند.
طی این فرایند، متقاضیان باید مراحل زیر را طی کنند:
١_ مراجعه متقاضی به درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس https://mojavez.ir/
٢_ احراز هویت بر اساس نوع شخصیت از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
٣_ انتخاب گزینه «شناسه یکتا برای مجوزهای قدیمی»
٤_ انتخاب نوع مجوز بر اساس نوع مجوز
٥_ تایید توضیحات ارائه شده در صفحه نشان داده شده
٦_ تکمیل اطلاعات اولیه: شماره سریال کارت ملی/ شماره همراه کسب و کار/ شماره مجوز صادره/ کد پستی محل کسب و کار/ نام فعالیت یا شغل و وارد کردن کد امنیتی
٧_ ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزهای کشور و ارائه کد رهگیری به متقاضی
٨_ ارسال پیامک به متقاضی حاوی لینک اختصاصی مربوطه توسط سامانه
٩_ ورود متقاضی از طریق لینک دریافتی در پیامک (در صورت عدم مراجعه متقاضی طی ٢٤ ساعت درخواست ایشان رد میشود
١٠_ بررسی وجود یا عدم وجود مجوز در اطلاعات مجوزهای موجود در سامانه سماک (در صورت وجود مجوز مراجعه به بند ١١ و در غیر این صورت مراجعه به بند ١٣
١١_ در صورت وجود مجوز، نمایش مجوز به متقاضی
١٢_ در صورت تایید متقاضی، ارسال تاییدیه درخواست به درگاه و اخذ شناسه یکتا از درگاه ملی مجوزهای کشور/ در صورت عدم تایید متقاضی، ارسال نتیجه رد درخواست به درگاه ملی مجوزهای کشور و ثبت سوابق درخواست
١٣_ در صورت عدم وجود مجوز در سامانه، وارد کردن اطلاعات تخصصی مجوز قدیمی (نوع عملیات، نوع فعالیت، مشخصات تخصصی، محل و ...) توسط متقاضی
١٤_ بررسی اطلاعات واردشده توسط تایید کننده نهایی مجوز
١٥_ در صورت تایید درخواست، ثبت اطلاعات مجوز در سامانه، ارسال تاییدیه درخواست به درگاه و اخذ شناسه یکتا از درگاه ملی مجوزهای کشور/ در صورت رد درخواست، ارسال نتیجه رد درخواست به درگاه ملی مجوزهای کشور و ثبت سوابق درخواست
_ این اقدام با هدف ساماندهی اطلاعات مجوزهای کسبوکار، افزایش شفافیت و تسهیل فرآیندهای نظارتی صورت گرفته و گامی مؤثر در راستای هوشمندسازی نظام مجوزدهی کشور به شمار میرود.