جمعه     28/تیر/1404 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، استاندار خراسان جنوبی برای بازدید و یا بهره برداری پروژه های بخش کشاورزی، در طول سال جاری(98) سفرهای بسیاری به شهرستانهای استان داشتند که دستاوردهای فراوانی در این بخش نصیب شهرستان ها گردید.

درشهرستان نهبندان،  مقرر شد به منظور کمک به احیاء و مرمت قنوات شهرستان علاوه بر اعتبارات اختصاص یافته در سال 97 مبلغ دو میلیارد ریال ( یک میلیارد ریال سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و یک میلیارد ریال سازمان جهاد کشاورزی از منابع ملی) تامین و در قنوات شهرستان که لیست آنها توسط جهاد کشاورزی استان با هماهنگی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و فرمانداری شهرستان مشخص خواهد شد ، هزینه گردد.

تنظیم برنامه مدون و زمان بندی راه اندازی مجتمع گلخانه ای شهرستان نهبندان، تعیین تکلیف احداث کشتارگاه های صنعتی دام و طیور و نیز تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید و توزیع 300 تن خوراک دام ( شامل 250 تن ذرت و 250 تن سویا ) بصورت یارانه ایاز دیگر دستاوردهای سفر استاندار به شهرستان نهبندان بود.



به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان با اعلام اینکه از زمان آغاز شیوع بیماری ویروس کرونا در سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نکات بهداشتی و پدافندی رعایت گردیده است، گفت: با آغاز هشدارهای مقابله با ویروس کرونا نکات بهداشتی از قبیل تهیه دستکش، مواد ضدعفونی کننده و نصب پوستر ها و بنرهای مرتبط با این بیماری انجام گردیده است.

محمد علی گلکاری افزود: ارسال پیامک، نصب پوستر در بورد سازمان، جانمایی و قرار دادن مایع ضدعفونی کننده درب آسانسور، نصب بنر در ورودی سازمان، قرار دادن مایع ضدعفونی کننده داخل سرویس های بهداشتی، ضدعفونی کردن ساختمان در ساعات پایان کار اداری بصورت روزانه، تهیه اقلام ضدعفونی و توزیع در اتاقهای همکاران از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در مقابله با ویروس کرونا بوده است.



به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان از پاک بودن اراضی کشاورزی خراسان جنوبی از ملخ های صحرایی خبر داد و گفت: هیچ موردی از ملخ‌های صحرایی در خراسان جنوبی دیده نشده است.

مهدی عصمتی پور با اشاره به انتشار خبر هجوم ملخ‌ها به برخی استان‌ها، اظهار کرد: کار پایش و شناسایی آغاز شده و هیچ موردی در این خصوص تاکنون دیده نشده است.

وی افزود: ملخ‌های صحرایی نابالغ بوده، در عرصه مرتعی تخم ریزی می‌کنند و بعد از تغذیه از مزارع به کوه‌ها می‌روند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مبارزه با این ملخ‌ها آماده و اکیپ‌ها مرتباً در حال پایش و رصد هستند.

عصمتی پور با بیان اینکه خراسان جنوبی پاک از این ملخ‌ها است، تصریح کرد: رصد و پایش کانون‌ها در حال انجام بوده و هیچ مشکلی نداریم.

وی یادآور شد: به افراد محلی، چوپانان و باغداران گفته شده به محض دیدن این ملخ‌ها، جهاد کشاورزی را در جریان قرار دهند.



با ورود انسان به فصل جدید مسائل و مشکلات پیش روی بی­ تردید برآورده ­ساختن نیازهای مرتبط با ارتباطات مردمی و کسب آگاهی ­های عمومی و اطلاعات صحیح و به موقع از اهمیت ویژه­ ای برخوردار است. این امر در شرایط کنونی و در مرحله ایجاد و اپیدمی شدن بیماری "کرونا" شکل ویژه ­تری به خود گرفته است. اما سوال اینجاست که مسئولیت اساسی ارتباطات، مدیریت افکار عمومی، جلوگیری از انتشار شایعات و تهدید روانی مردم در کسب اطلاعات صحیح و به موقع با وجود نظام ارتباطی پیچیده موجود بر عهده کیست؟ کشور ما در چند سال گذشته بحران­ های مختلفی را از سر گذرانده است. سیل، زلزله، ریزگرد، خشکسالی و غیره از جمله مواردی هستند که ما را در برابر آزمون­ های مختلف در برابر جامعه هدف و مردم قرار داده­ اند. با اندک آسیب­ شناسی در حوزه موضوعاتی از این دست و بررسی میزان چالش­ ها و موفقیت­ ها در هر یک از این موارد ما را بر آن می دارد تا ضرورت ایجاد ساختار هدفمند و مشخص را در نظام ارتباطی موجود جدی‌تر بگیریم. اما در این میان و به عقیده نگارنده روابط عمومی­ ها به عنوان هسته قوی عملکردی، نقش و جایگاه ویژه­ ای در مدیریت بحران کرونا و بحران­ های مشابه دارند.

اگر روابط عمومی ها در برابر بحران­های مختلف بدون برنامه مشخص بوده و رویکرد انفعالی داشته باشند آسیب­ پذیری سازمان­ ها و مردم در بالاترین حد خود قرار می­ گیرد و چنانچه با ایجاد رویکرد تعاملی آمادگی خود را بالا ببرند و قوی ­تر شوند (ضمن رعایت اصل غافل­گیری رسانه‌ای) با ایجاد فضای واقع­ گرایانه برای تصمیم سازی مناسب و پدافند رسانه­ای صحیح، مانع خسارت جدی حاصل از بروز بحران خواهند گردید. در مورد بیماری کرونا به روشنی می­ بینیم که به هر میزان مردم آگاهی بیشتری داشته باشند و توصیه­ های کاربردی و عملیاتی را از نهاد مطمئن و مشخص دریافت کنند، میزان اثرگذاری بحران از طریق ایجاد روحیه امید و کاهش استرس­های اجتماعی در پایین ترین حد خود قرار می­ گیرد. در شرایط فعلی روابط عمومی­ ها می­ توانند با ایجاد فضای اثربخش و تمهید مناسب قبل از وقوع بحران، در حین بروز بحران و پس از بحران ضمن صیانت از سرمایه انسانی سازمان از شیوع آن در میان آحاد جامعه نیز جلوگیری نمایند.

تهدید­هایی از قبیل نبود پروتکل ارتباطی مناسب برای دسته­ ها و گروه­ها و سازمان­ها پیرامون وظایف روابط عمومی­ ها در برابر بیماری کرونا، وجود مسائل غیرمرتبط و غیرکارشناسی در خصوص کرونا در فضای مجازی، نبود کمیته­ های اطلاع­ رسانی ویژه (که با بررسی فضای رسانه‌ای برای کنترل راهبردی فضای مجازی برنامه هدفمند داشته باشند)، نبود جریان ارتباطی مشخص برای ترویج و اطلاع­ رسانی استفاده از بسترهای خدمات غیرحضوری از قبیل وب سایت­ ها و اپلیکیشن­ ها تنها بخشی از مواردی است که ضرورت تقویت جایگاه روابط عمومی ها را در شرایط موجود بیش از گذشته برجسته می­ نماید. با توجه به اینکه از ۴۰ بحران شناسایی شده بین المللی کشور ما استعداد ۳۲ بحران را دارد، روابط عمومی ­ها می بایست با ایجاد آمادگی دائمی و معرفی جایگاه خود به آحاد جامعه در خصوص برنامه ­ریزی ارتباطی، توسعه روابط عمومی الکترونیک فعال، تجزیه و تحلیل بحران­ها و انجام مشاوره صحیح به مدیران تلاش نمایند.

 اما در این میان وجود نگاه مدیریتی ارزشمند به حوزه ارتباطات و روابط عمومی نیز امری مهم به نظر می­رسد. کما اینکه نگرش مدیران بالادستی به مقوله ارتباطات یکی از مولفه­ های موثر بر خروج از انفعال روابط عمومی ­ها است. مدیران می بایست با انتخاب افراد موثر و قوی در روابط عمومی ­ها زمینه خروج فعالیت روابط عمومی­ ها را از کلیشه­ های مرسوم ایجاد کنند و ضمن تقویت این امر به هویت بخشی بیشتر به روابط عمومی­ ها در راستای انجام رسالت ذاتی خویش تلاش نمایند. شاید "کرونا" بهانه­ ای باشد تا با نگاه جدی­ تر به نقش و جایگاه روابط عمومی­ ها به عنوان حلقه ارتباطی موثر با مردم و با حمایت از شوراهای روابط عمومی، به تقویت جایگاه ارتباطی و روابط عمومی­ ها کمک نماییم.